Als puber al was ik geïnteresseerd in marketing. Op die leeftijd staat marketing vaak synoniem met reclame, want daar kom je als onzekere en puisterige puber het meest mee in contact. In mijn tijd waren de reclames van ‘Petje Pitamientje’ en ‘Even Apeldoorn bellen’ spraakmakend. Al snel wist ik dan ook dat ik “wat met marketing” wilde.
Ik kwam terecht in de verkoop. Een van mij eerste jobs was een baan waarin ik displays en stands verkocht aan bedrijven die daarmee hun producten of diensten aan de man of vrouw wilde brengen.
Veel van m’n klanten, ondanks dat ik nog maar heel weinig ervaring had, vertrouwden daarbij op mijn expertise en vroegen me om advies voor hun stand, display of beursdeelname. Hoewel toen nog behoorlijk groen, kon ik mij gemakkelijk verplaatsen in de situatie van mijn klanten.
Ik vond het fantastisch dat ik met mijn beperkte ervaring kon meedenken over wat de beste stand, bedrukking, communicatie of aanpak voor hen was. Daarbij sloeg ik de plank ook wel eens mis, maar het was een enorm leerproces waarin ik langzaam ging inzien welke aanpak, uitvoering en uitingen het beste werkten.
Nu, 30 jaar later, help ik exposanten om van hun beurs een succes te maken. In die tijd heb ik een enorme kennis en ervaring opgedaan waardoor ik weet wat je moet doen en laten om met je beurs maximaal succesvol te zijn. Naast het directe contact dat ik had met vele honderden exposanten, was ik daarbij ook jarenlang verantwoordelijk voor zowel de online – als offlinemarketing van de Europese tak van het (standbouw) bedrijf waar ik voor werkte. Niet dat ik nu uitgeleerd ben trouwens, want ook ik leer nog elke week nieuwe dingen. Ik probeer mijn kennis op het gebied van marketing en beursmarketing steeds verder te verbreden en te verdiepen, en ben vooral geïnteresseerd in waarom iets wel of niet werkt.
In die 30 jaar is er natuurlijk enorm veel veranderd. In de marketing lijkt het wel alsof het alleen nog maar om ‘online’ draait. Om chatbots, funnels, Facebook marketing, Instagram, emailmarketing en andere prachtige online-instrumenten. Zeker als je net als ik actief bent op vele marketingfora lijkt het wel alsof al het andere niet meer belangrijk is.
Toch is de impact van een beursdeelname voor veel bedrijven nog steeds gigantisch. Boze tongen die 15 jaar geleden riepen dat beurzen zouden uitsterven hebben ongelijk gekregen. Wat ook best logisch is.
Want ‘online’ wordt in de business-to-business markt nog steeds maar weinig geld verdiend. Ook in de nabije toekomst zie ik dat niet veranderen. Oh zeker, online is voor bijna alle B2B bedrijven superbelangrijk. Maar weinigen kunnen het zich veroorloven hiermee achter te blijven.
Maar ‘online’ tools dienen in bijna alle gevallen om ‘offline’ in contact te komen. In contact met potentiele klanten. Telefonisch, maar vaak ook “live” in een-op-een gesprekken. En laat dat nou juist de kracht zijn van beurzen, want dáár kun je dat soort live-gesprekken voeren. Met potentiële klanten die je misschien wel mooie orders gaan geven en je bedrijf helpen te groeien.
Deelnemen aan beurzen is qua marketingaanpak niet heel veel anders is dan andere vormen van marketingcommunicatie. Ik zie zelfs veel overeenkomsten met onlinemarketing.
Toch zie ik op eigenlijk alle beurzen heel veel dingen misgaan. Dat is jammer, vooral omdat er veel geld gemoeid is met deelnemen aan beurzen. Bij een verkeerde aanpak kan dat zomaar geheel of gedeeltelijk weggegooid zijn. Nog erger is dat exposanten hierdoor heel veel klanten en omzet mislopen.
En dat hoeft niet. Met de juiste kennis en aanpak kunnen beurzen je gigantisch veel opleveren. Veel nieuwe klanten en veel omzet. Dat is ook waar mijn boek ‘Scoren met je beursdeelname‘ over gaat.
Met Beursmarketing.nl help ik ambitieuze marketeers, ondernemers, salesmanagers en directeuren om zoveel mogelijk geld te verdienen met hun beurs. Mijn kennis en ervaring met beurzen, stands en beursmarketing, samen met de kennis die zij hebben van hun klanten, markt en product leiden daarbij tot prachtige resultaten. En voor klanten die vaak nog vele jaren voor omzet zorgen.
Ga jij met jouw bedrijf ook naar een of meerdere beurzen, en wil je weten of wij dit samen ook voor jouw bedrijf kunnen realiseren? Neem dan contact op om een telefonische kennismaking in te plannen. Op de contactpagina vind je mijn gegevens.
Michel Rijnberg