Zo zorg je met je beursstand voor het ‘Restaurant-effect’

Geplaatst op

Michel, ik ben zo blij dat we die Giant Smartphone op de hoek van onze stand hadden geplaatst!

Dit was het eerste wat een klant mij vertelde toen ik haar na de beurs belde om te vragen hoe het was gegaan. Als onderdeel van het stand concept had ik gekozen voor een soort van reuze iPhone die prominent op de hoek van de stand geplaatst was. Bezoekers konden hierop zelf ervaren hoe gemakkelijk de apps van mijn klant in de praktijk werken.

En dat werkte. De grote smartphone was een aandachtstrekker die bezoekers nieuwsgierig maakte. Waarna ze door de standbemanning werden uitgenodigd om zelf op het grote touchscreen de apps te testen.

En dat deden ze.

En daarmee zorgde hun stand voor wat ik wel ‘het Restaurant-effect’ noem. Je kent het wel. Op zoek naar een restaurant lopen hongerige voorbijgangers langs verschillende eetgelegenheden waar maar weinig gebeurt en waar het niet druk is. Om vervolgens naar binnen te gaan en zelfs in de rij te gaan staan bij dat ene restaurant waar het wél afgeladen vol is.

Ondanks de individualisering van de maatschappij vertonen mensen blijkbaar nog steeds een soort kuddegedrag dat nog lang niet is weg-geëvolueerd.

Om bezoekers op je stand te krijgen zijn er veel dingen die je moet doen – en laten. Al eerder schreef ik in mijn blogs en in mijn boek ‘Scoren met je beursdeelname’ over het belang van een goede Key Exhibition Message (KEM). Want daarmee spreek je je doelgroep aan en zet je ze aan het denken. Juist daarmee bereik je dat bezoekers even bij je stand stil blijven staan en zich afvragen: hé, heb ik hier iets aan?

Maar veel mensen, dus ook jouw potentiële klanten, vinden het moeilijk om meteen af te stappen op de standbemanning en contact te leggen. Ze ervaren een drempel, een schroom.

Daarnaast heb je ook nog de twijfelaars. Ze hebben je wel gezien, ze snappen wat je doet en wat je te bieden hebt, maar toch twijfelen ze nog.

Om met zowel de twijfelaars als de wat introvertere bezoekers in contact te komen heb je naast een goede standbemanning ook ‘drempelverlagers’ nodig op je stand. In mijn boek noem ik er al een flink aantal, maar met enige creativiteit zijn er zeker nog meer te bedenken. Zoals in het bovenstaande voorbeeld een uitnodigende en supergrote smartphone waarop bezoekers kunnen zien, vinden of beleven wat je als standhouder te bieden hebt.

‘Drempelverlagers’ zorgen niet alleen voor een sneller contact met je bezoeker, ze zorgen door het “restaurant-effect’ ook voor méér bezoekers op je stand . Met als resultaat meer klanten en meer business.

Succes met je beurs!

Michel

Ps heb jij een of meerdere beurzen gepland en wil je wel eens vrijblijvend brainstormen over de mogelijkheden om hiermee meer klanten en resultaat te behalen? Stuur me dan mail op michel@beursmarketing.nl of laat hier je gegevens achter. 

Terug naar het overzicht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *