Graphics op je beursstand – welke graphics moet je gebruiken op je stand en waarom?

Geplaatst op

Dit is een vraag waar exposanten vaak mee worstelen. Het is ook best lastig, en vandaar dat ik je in dit artikel een aantal tips ga geven over wat nou de beste graphics zijn om te gebruiken op je beursstand.

Vreemd genoeg wordt vaak pas last-minute beslist welke beelden op de stand gebruikt gaan worden. De standbouwer is dan al een tijdje aan het pushen om nu toch echt de benodigde beelden aan te leveren.

Snel worden er dan nog een aantal foto’s ‘die nog op de plank liggen’ verzameld en per Wetransfer naar de standbouwer gestuurd. Waarna de productie wordt opgestart en de graphics nog net op tijd klaar zijn.

Ik ben de afgelopen 20 jaar nauw betrokken geweest bij de productie van vele honderden beursstands. En daar zaten stands bij met werkelijk adembenemend mooie graphics. Graphics die niet alleen een lust voor het oog waren maar ook de doelgroep raakten én in beweging zetten.

Maar heel vaak zag ik ook voorbeelden die minder geslaagd waren. Vermoedelijk onder tijdsdruk waren dan nog snel wat foto’s van het bedrijfspand, of een rij bedrijfsauto’s voorzien van logo’s gebruikt. Nietszeggende foto’s die slechts dienden voor het opvullen van de lege plekken op de stand. En da’s jammer, want die plekken zijn best kostbaar.

Maar welke graphics dan wel? Hieronder laat ik je een aantal voorbeelden zien van foto’s die je beter wel, én beter niet kunt gebruiken op je beursstand.

 

Graphics voor je beursstand – DO

DO – foto’s waar mensen blij van worden. Positieve foto’s. Vakantie, plezier, succes, geluk, ontspanning. Zolang het maar relevant is en er een link is met je product.

DO – mensen kijken naar mensen. We zijn geprogrammeerd om te kijken naar gezichten, en vooral ook naar ogen. Beelden van mensen trekken daarom al snel de aandacht.

DO – niet de features, maar de benefits. Zet al je productvoordelen overboord en laat zien wat het resultáát is van jouw product of service. Wat doet het product voor je klanten en wat betekent dat. Laat vooral dát zien.

DO – gróóóte foto’s. Foto’s moeten de aandacht trekken én helpen om jouw Key Exhibition Message over te brengen bij de bezoeker. Dat lukt niet met kleine plaatjes. Go big or go home.

DO – duidelijke, scherpe foto’s met veel contrast. Duidelijk. Zorg voor professionele foto’s en let er ook op dat de kleuren passen bij je stand design. Wat me ook brengt bij het volgende punt:

DO – denk aan de dominante kleur van de foto. Wat is de basiskleur en welk effect heeft deze op het design en de uitstraling van je stand/design.

 

Graphics voor je beursstand – DON’T

DON’T – foto’s van bedrijfsgebouwen, bedrijfswagens of machines.

DON’T – foto’s van producten. Deze zijn meestal geen goed idee of het moeten voor je doelgroep bijzonder opvallende, aansprekende en aantrekkelijke producten zijn. Bij business-to-business bedrijven is dat bijna nooit het geval. B2B-bedrijven kopen een product niet om het product, maar om wat het doet. Leg dáár dan ook de focus op.

DON’T – tevéél graphics. Het aloude less is more slaat zeker op het aantal graphics op je stand. Hoe minder foto’s, hoe duidelijker de boodschap overkomt  – en hoe rustiger je standdesign.

DON’T – foto’s met weinig contrast of onscherpe foto’s zijn natuurlijk een no-go.

DON’T – Seks sells? Nee doe maar niet, dit gaat al heel snel ten koste van je imago. In mijn boek Scoren met je beursdeelname  geef ik daar een voorbeeld van. Al te expliciete foto’s trekken wel de aandacht (dat wel), maar zijn toch maar zelden een goed idee.

DON’T – van die neppe stockfoto’s. Foto’s met over-correcte mensen met veel te witte tanden in kreukelvrije kleding. Foto’s waarvan je op afstand al ziet dat het hier om een stockfoto gaat. Mag je dan helemaal geen stockfoto’s gebruiken? Bij voorkeur niet, maar doe je het toch wees dan superkritisch. En vermijd vooral die erg Amerikaans ogende beelden.

 

Hoe kom je aan goede graphics voor je beursstand?

Denk om te beginnen al in een vroeg stadium na over je graphics. Met welke beelden spreek je jouw doelgroep aan en hoe integreer je deze in het ontwerp van je stand? En passen deze qua kleur en compositie bij je stand?

Beschik je niet over goede foto’s? Laat ze dan maken door een professionele fotograaf. Je geeft veel geld uit aan je beursdeelname, en professionele graphics zijn noodzakelijk voor een goed beursresultaat.

Graphics kunnen het verschil maken tussen bezoekers die doorlopen en bezoekers die stilstaan bij je stand. Slechte foto’s kosten je dan ook veel geld. Besteed er daarom veel aandacht aan.

Succes met je beurs!

Michel

Terug naar het overzicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *